Tuesday 2 July 2013

The Answer

Bismillahirrahmanirrahim,

Jam menunjukkan pukul 2.30 pagi. Suasana sebegitu sunyi. Angin bertiup perlahan. Begitu tenang sekali. Setenang hati ini. Sebelum saya memilih untuk menulis entry ni, saya memohon agar Allah bersama saya dalam menjawab persoalan awak. To you, whoever you are, where ever you are. Saya buka topic ni kepada scope yg lebih besar ya, yang bersifat lebih umum. Ditujukan kepada sesiapa sahaja bakal zaujah diluar sana.

Saya.. bukan lah sesiapa, hanya seorang hamba yg cuba untuk menjalani kehidupan biasa yg penuh dgn kesederhanaan namun berlandaskan sunnah dan syariat Islam. Sedang mencuba, sedang belajar. Berusaha untuk mencari redha Allah dalam apa jua yg saya kerjakan, baik yg dilihat mahupun tidak. Tapi kdg kala tersungkur juga. Cuma Alhamdulillah, Allah masih pinjamkan kekuatan utk saya bangkit semula.

Sejujurnya, saya tak pernah jangka akan menerima soalan seperti ini pada usia semuda ini. Macam cerita novel pulak. Selalu baca novel, kisahnya semua luar biasa, kdg-kdg teringin jugak nak mencipta kisah tersendiri. Lain daripada yg lain. Sometimes i want to different, to take the path that not everyone dare to take. Memang dari dulu, cita-cita saya nak kahwin pada usia muda. Benar, muda hanya sekali. Ramai remaja menghabiskan waktu muda mereka dgn perkara sia-sia, dengan cinta remaja, tapi itulah pengalaman kata mereka. Berbeza dgn pandangan saya.

Cinta, dulu saya pernah merasa, ya, memang indah, perasaan seperti ini pasti akan dirasai setiap insan yg dikurniakan hati nurani, yg mahu dirinya disayangi dan menyayangi. Tapi kini saya sedar, cinta tu tanpa Allah sebagai perantara maka ia adalah sia-sia. Sedangkan Allah adalah pencipta segala rasa, pemilik setiap hati manusia. Cintai Allah, Cintai Rasulullah, makan Dia akan kirimkan seseorang untuk kita merasai kemanisan cinta sesama manusia.

Berbicara tentang kahwin pada usia muda, ianya bukan sesuatu yg perlu dipandang remeh, kerana perkahwinan ni merupakan satu tanggungjawab, satu amanah. Sebagai seorang lelaki, apabila dia sudah beristeri, maka isteri itu adalah tanggungjawab bagi dirinya. Auratnya, pergaulannya, cara kehidupannya, semua tu merupakan tugas si suami utk dijaga, tugas bersama. Perkahwinan ni sebenarnya satu perkongsian. Tak susah jika dijaga bersama.

Untuk lelaki yg mcm saya, tidak punya apa-apa, aset mahupun harta, ia merupakan satu ujian buat si isteri andai kata saya dipilih utk bersama dirinya. Kerana boleh dikatakan hidup tak boleh nak mewah, semua nak kena jaga, apa yg ada pun perlu dikongsi bersama, kiranya bermula daripada bawah. Zero. Perlukan sekeping hati yg tabah kerana seisi dunia akan menguji keduanya, awak dan saya. Tapi awak jgn lupa, sesungguhnya rezeki itu ada didalam perkahwinan. Bila kita yakin, kita percaya dgn janji Allah, kita tabah, kita sabar, kita husnuzon (bersangka baik) dgn takdir Allah, tak mustahil, Allah akan bantu kita, pimpin kita setiap langkah. Awak ingat lagi rukun iman yg pertama? Percaya kepada Allah :')

Sebelum awak fikir lebih jauh, saya cuma nak bagitahu, ilmu agama saya tak dalam mana pun, tahu yg basic-basic je, macam yg saya cakap tadi, masih belajar, masih mencuba... Tapi apa yg saya harapkan, daripada dulu lagi, adalah diketemukan oleh seseorang yg mampu menerima saya seadanya dan sudi berubah dan belajar ke arah yg lebih baik dalam usaha utk mencapai ataupun mencari Mardhatillah (Redha Allah). Saling berkongsi, saling berpesan-pesan, saling menegur, saling mengajar, saling mengingatkan :') Kerana selaku manusia biasa, saya ni selalu lupa dan alpa, perlu selalu diingatkan agar tidak hanyut dari tujuan asal. Benar, alangkah indahnya bahtera perkahwinan itu jika dikemudi oleh seorang pemuda acuan Al-Quran, seorang pemuda yang berusaha utk mencontohi kehidupan baginda Rasulullah S.A.W, tapi ketahuilah bahawa diri ini tidak akan mampu menjadi sempurna, diri ini diliputi sebegitu banyak dosa. Jika sempurna yg awak cari, saya bukanlah orangnya.


Saya tak mencari cinta, kerana saya masih muda, tapi kalau Allah dah rancang sesuatu diluar perancangan saya, saya yakin ia adalah yg lebih baik, kerana Dia adalah merupakan sebaik-baik perancang. Dia mengetahui diri ini, lebih dari diri saya sendiri. Saya pernah berjanji pada diri saya, bahawa cinta, selayaknya diberi hanya selepas nikah. Itu prinsip saya. Cinta selepas nikah. Kerana saya mahu, apa yg diberikan kepada dia kelak merupakan sesuatu yg eksklusif, yg tidak sewenangnya diberikan kepada sesiapa.

Berbalik kepada soalan tadi, "kalau ada orang perempuan cuba melamar awak sebagai suami, pada masa terdekat ni . awak terima ?". Jawapan kepada soalan ini bergantung kepada hasil perbincangan kedua-dua belah pihak. Boleh jadi diterima, boleh jadi ditangguhkan, boleh jadi Allah ada perancangan yg lebih baik. To bo honest, if there are any girls out there who brave enough to do so, she'll have my respect. Sincerely from my heart. Ia bukan sesuatu yg perlu dimalukan, tetapi sesuatu yg perlu diberi penghargaan dan kehormatan. Saya akan consider sehabis baik, berbincang dgn byk pihak, istikharah dan jika tiada halangan, siapa tahu.. Andai kata jodoh saya sampai awal, saya tak kan menolak. Awak tahu kan..?

"Wanita itu dinikahi kerana 4 perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang ta'at beragama, nescaya kau akan beruntung." (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Islam sendiri dah guide para pemuda bagaimana utk memilih calon isteri. Pilihlah agamanya, namun jika bersama dirinya ada kecantikkan, baik keturunannya, banyak hartanya, atau salah satu drpd nya, ia merupakan satu bonus buat si pemuda utk membuat pilihan. Namun cukup bagi saya, jika seorang wanita itu, faham akan agama, sabar hatinya, tabah jiwanya, sopan budi bahasanya. Itu sudah memadai, kerana manusia boleh belajar dan berubah. Selagi mana ada niat atau keinginan utk berubah, insyaAllahu ta'ala dia mampu. Saya teringat akan satu hadis yg pernah dibaca dalam salah satu buku beberapa tahun yg lepas..

 “Apabila orang yang kamu reda agama dan akhlaknya datang meminang, hendaklah kamu mengahwinkannya. Sekiranya kamu tidak melakukannya. Nescaya akan timbul fitnah dan kerosakan di atas muka bumi ini.” (Hadis sahih riwayat Tirmizi, no. 1080)

As i said before, it's all depends on the situation. Tak berani berjanji utk terima, tapi berjanji utk consider sebaiknya. Kerana ia merupakan cita-cita saya utk berkahwin dalam usia muda, elak zina, elak fitnah, menggandakan pahala. Usaha yg baik, jika diniatkan kerana Allah, nescaya Dia akan bantu. InsyaAllah.
So jawapan saya, tampil ke hadapan dan mari berbincang.

Wallahu'alam Bissawab :)

6 comments:

  1. asif , tunggu feedback seterusnya .

    ReplyDelete
  2. tampil dan berbincang yang mcm mana dimaksudkan ? minta pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think this is too public.. You can simply e-mail me or contact me personally. We'll discuss about this before proceed any further. Sykran jazilan :)

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. You know what. Post ni membuatkan ramai wanita mengharapkan mereka dapat menjadi zaujah awak. :)

    ReplyDelete
  4. You know what. Post ni membuatkan ramai wanita mengharapkan mereka dapat menjadi zaujah awak. :)

    ReplyDelete