Friday 23 March 2012

Lelaki Beristeri Empat

Seorang lelaki mempunyai 4 isteri. Isteri pertama, sudah tua dan kebiasaannya jarang diperhatikan. Istri ke-2 agak boleh diterima lg, masih diperhatikan. Istri ke-3 masih cantik dn cukup diperhatikan. Istri ke-4 masih muda, tentulah lbh diperhatikan dan di sanjung2 serta diutamakan. Ketika suami meraka hndk meninggal dunia, dipanggilnya isteri yg ke-4 dan ditanya, “ Mahukah kamu menemaniku ke alam kubur ?”
Si isteri menjawab, “ Sorry ! cukup sampai disini saja saya ikut denganmu.”

Dipanggil isteri yg ke-3 dan ditanya hal yg sama, maka dijawab, “ Sorry !,.. saya hanya akan menghantarmu sampai di bilik mayat "

Kemudian dipanggil isteri ke-2 dan ditanya hal yg sama, maka dijawab, “ Baik, saya akan menemanimu tapi hanya sampai keliang kubur, setelah itu goodbye !”

Suami sungguh kecewa mendengar semua itu,.. tetapi inilah kehidupan dan saat bila mana menjelang kematian.. Lalu dipanggilnyalah isteri pertama dan ditanya hal yang sama, si suami tak menyangka dgn jawapan isteri pertama, “ Saya akan menemani kemanapun kamu pergi dn akan sentiasa mendampingimu ..”

Siapakah yg bernama isteri pertama sampai ke 4 itu ?

Isteri ke-4 adalah harta kekuasaan dan kekayaan. Mereka akan meninggalkan jasad kita seketika saat kita meninggal.

Istri ke-3 adalah teman-teman kita. Mereka hanya akan menghantar jasad kita hanya sampai di bilik mayat sahaja. 

Istri ke-2 adalah keluarga, saudara dan teman dekat kita.. Mereka akan menghantar kita sampai dikubur, dan akan meninggalkan kita setelah mayat kita dimasukkan dalam liang kubur dan ditutup dgn tanah.

Isteri pertama adalah Tindakan dan Perbuatan kita selama hidup di dunia. Amalan kita, apa yang kita kerjakan sepanjang hidup kita. Kawan-kawan, sementara nyawa masih di kandung badan, beramal lah kamu dengan amalan yang baik. Dunia kita sudah tua, mungkin kawan-kawan yang berkngsi umur seperti saya tdk smpat pun melihat dunia dalam 30 tahun akan datang. Ingat lah, perkara yg paling hampir dengan kita adalah MATI



Awak... Awak dah bersedia ke awak? :'( Awak dah cukup kuat nak menjawab soalan mungkar dan nangkir di kubur nanti? Saat dia bertanya pada awk, 'Ma Robbuka' awak yakin amalan awk mampu menjawab nya? Allah Maha Pengampun, ikhlas kan hati, rendah kan diri. Sujud pada-Nya, mohon pada-Nya. Dia tidak pernah menolah taubat hamba-hambaNya yg benar-benar ikhlas :') InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment