Wednesday 7 March 2012

Rintihan Hati

Tatkala hati sedang sibuk di landa ribut taufan yang tidak mahu berhenti. Saat fikiran berserabut seperti benang kait yang bersimpulan tiada tanda penghujung. Saat dunia kelihatan seperti hitam kelam tanpa warna yang menyerikannya. Saat diri terfikir mahu duduk terperuk di hujung bucu dinding menangis sendiri.

Saat itulah datangnya pelangi yang mencuri masuk dalam pandangan. Saat itu juga datangnya matahari seperti munculnya lampu suluh memancarkan cahayanya dalam kegelapan malam tanpa sinaran rembulan. Saat itu jugalah datang si burung berkicauan mematikan lamunan bahawa dengan bersedih tidak mampu memadamkan segala masalah.

Apabila hati bersulamkan suramnya awan gelap di awangan, Allah datangkan cahaya rembulan dari kejauhan untuk bantuan berjalan supaya tidak jatuh terhempas dek kegelapan. Datangnya dalam bentuk tulisan. Yang diilhamkan oleh Tuhan kepada mahluknya yang berlainan.
Rembulan


Allah mengujimu kerana Allah menyayangimu, maka ukirlah senyuman dibibir mu. :)

"Apabila Allah mencintai seorang hamba, maka Dia akan mengujinya. Jika hamba itu bersabar dan redha maka Dia akan memilihnya menjadi kekasihNya"
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

Mana mungkin senyuman tidak datang bertandang. Mana mungkin hati tidak tenang. Mana mungkin akal fikiran tidak lapang. Mana mungkin dunia tidak menjadi sang terbang bebas lagak helang. 

"Kami tak tahu ini rahmat atau musibah. Tapi kami berprasangka baik pada Allah."
-Salim A Fillah

Matahari 


Sesungguhnya Nabi Muhammad S.W.T pernah bersabda;

"Manusia yang paling berat ujiannya adalah para nabi, kemudian yang terbaik sesudah mereka, kemudian yang terbaik sesudah mereka. Seseorang diuji sesuai kadar agamanya. Jika agamanya kuat, ujiannya berat. Jika agamanya lemah, dia diuji sekadar agamanya. Ujian terus mendera hamba sampai membiarkannya berjalan di muka bumi tanpa menyandang sedikit pun dosa."

Pelangi 

Ketika Allah merindui akan hambanya, Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian. Dalam hadis Qudsi Allah berfirman;

"Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya."
(Hadis Riwayat Thabrani dari Abu Umamah)


fiGhter7
via ILuvIslam.com

1 comment:

  1. hai baru saje follow blog kamu..kalau rajin singgah la my blog n kalau sudi follow sekali..follow twitter sekali yea @SYIRAcheharun hihihi..terima kasih (^_^)

    ReplyDelete